از پیامبر اكرم (ص ) پرسیدند: غیبت چیست ؟ آن حضرت فرمودند: چیزى را از بردار دینى خود ذكر كنى كه به مثل بیاید.
سؤ ال كننده عرض كرد: اءراءیت یا رسول الله ان كان ذالك فى اءخى ؛ اگر چه مطلب مورد غیبت در خود طرف غیبت شوند وجود داشته باشد؟ حضرت فرمودند: اگر در او وجود دارد سخن تو غیبت محسوب مى شود وگرنه بهتان خواهد بود.


پیامبر اكرم (ص ) همواره ، تاءكید داشت تا مسلمانان به افشاگرى نسبت به یكدیگر نپردازند و در صدد ریختن آبروى یكدیگر نباشد و به عیبجویى از همدیگر نپردازند، لذا آن حضرت به طور اءكید مسلمانان و پیروان خود را از غیبت كردن نهى مى نمود

پیامبر اكرم (ص ) : برادران مسلمانتان را غیبت نكنید و در صدد به دست آوردن و كشف اسرار آنان نباشید؛ بنابراین هر كس در پى كشف اسرار برادر دینى اش و افشاى آن باشد، خداوند اسرار او را بر ملا مى كند، و كسى را كه خداوند در صدد كشف اسرارش باشد، در درون خانه اش وى را مفتضح و رسوا خواهد كرد.


ریشه غیبت 
وجود خصلتى به نام غیبت كردن در بعضى افراد به عواملى چند بستگى دارد كه مهمترین آنها عبارت اند از:


الف . حرامزادگى
از دیدگاه اسلام حرامزاده نمى تواند برخى از مناصب معنوى از جمله پیشوایى و مرجعیت دینى را احراز كند؛ زیرا تاءثیرات نامطلوبى از خود در جامعه بروز مى دهد كه بدخواهى دیگران ، عیب جویى و بدگویى از مردم از آن جمله اند.


اوحدى كرمانى مى گوید:


آن كس كه حرامزادگیش عادت و خوست
 
عیب دگران به پیش او سخت نكوست
 
معیوب ، همه عیب كسان مى طلبد
 
از كوزه همان برون تراود كه در دروست
 

امام (ع ) مى فرماید: دروغ مى گوید كسى كه ادعاى حلال زادگى دارد، ولى از راه غیبت ، گوشت مردم را مى خورد.
ب . عجز و درماندگى :
بعضى افراد در رویارویى با حریف و هماورد طرف دعوا كم مى آورند، در نتیجه در خود احساس ضعف مى كنند. این احساس حقارت در برابر طرف وى را وا مى دارد تا به جنگ سرد كه یكى از جلوه هاى آن غیبت و پشت سرگویى از اوست ، روى آورد. على (ع ) مى فرماید: غیبت تلاش و یا سنگر آدم عاجز است .


ج . نفاق :
انسان ها نسبت به یكدیگر یا دوستند یا دشمن و یا منافق ؛ آدم منافق رفتار و كردارش مطابق گفتارش نیست در ظاهر دوست است و در غیاب دشمن ، در حضور تعریف و در غیاب تكذیب مى نماید، در حضور شخص خود را خیر خواه وى جلوه مى دهد، اما در پشت سر بدخواه اوست . غیبت ، در برخى از موارد نشانه وجود این خصلت ناستوده ؛ یعنى نفاق است .
على (ع ) فرمود: غیبت نشانه و دلیل منافق بودن است .

پیامبر اكرم (ص ) فرمود: آتش در سوزاندن و نابود كردن چیز خشك مؤ ثرتر و سریع الاءثر تر از غیبت در جهت نابودى حسنات نیست

امام صادق (ع ) فرمود: هنگامى كه انسان با ایمان ، مؤ منى را متهم كند، ایمان وى در قلبش ذوب مى شود، همچنان كه نمك در آب حل مى شود.

 امام صادق (ع ) فرمود: كسى كه مطلبى را علیه دیگرى ، پیش كسى نقل مى كند تا زشتى او را اثبات كند و شخصیت وى را بكوبد و از این راه ، وى را از چشم مردم بیفكند خدا وى را از ولایت خود، خارج كرده و به ولایت شیطان مى افكند، گرچه شیطان نیز وى را قبول نمى كند

در حدیث آمده است : بدون تردید عذاب قبر از پیامدهاى شوم سخن چینى و دروغ و غیبت است

در حدیث مى خوانیم : خوددارى كردن از غیبت ، در پیشگاه خدا از ده هزار ركعت نماز مستحبى برتر است .


امام صادق (ع ) فرمود: غیبت نكن وگرنه دیگران از تو غیبت مى كنند

پیامبر اكرم (ص ) فرمود: كسى كه آبروى برادر مسلمانش را... حفظ كند، بهشت براى او واجب مى شود. كسى كه برادر مسلمانش نزد وى مورد غیبت قرار مى گیرد و او مى تواند از وى دفاع كند و دفاع نمى كند، خدا او را در دنیا رسوا خواهد كرد

پیامبر اكرم (ص ) فرمود: كفاره غیبت آن است براى فرد مورد غیبت خود، استغفار كنى .

اینم از نوشته امروز.امیدوارم خوشتون اومده باشه